Groen onderwijs

Het is uit onderzoek duidelijk dat, zeker de stadskinderen, ver verwijderd zijn van kennis over en respect hebben voor de natuur. Bij De Binnenstebuitenschool staat groen onderwijs centraal. We koppelen dit aan de Whole School Approach (WSA): een onderwijsvisie die duurzaamheid integreert in alle facetten van het leerproces en de schoolomgeving.

Wat is de Whole School Approach?

De Whole School Approach to Sustainable Development helpt scholen om duurzaamheid structureel te verankeren binnen de schoolorganisatie. Dit gebeurt in samenwerking met leerlingen, leraren, ouders en andere betrokkenen.

De WSA wordt weergegeven als een bloem, waarbij elk bloemblaadje een essentieel onderwijsproces symboliseert:

  • Curriculum – Duurzaamheid als vast onderdeel van de lesstof
  • Pedagogiek & didactiek – Leerlingen stimuleren om onderzoekend en actief bij te dragen aan een duurzame toekomst
  • Professionele ontwikkeling – Leraren ondersteunen bij duurzaam onderwijs
  • Gebouwbeheer & -activiteiten – Een duurzame en circulaire schoolomgeving
  • Schoolomgeving – Verbinding met de natuur, de wijk en de wereld

In het hart van de bloem komt alles samen in een gedeelde visie op duurzaam onderwijs.

Lees meer over:

Duurzaamheid als integraal onderdeel van onderwijs

De WSA sluit nauw aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. In het bijzonder SDG 4.7, dat stelt:

“Zorg ervoor dat alle leerlingen tegen 2030 de kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen…”

Dit betekent dat duurzaam onderwijs niet slechts een extra vak is, maar een katalysator voor onderwijsinnovatie. Zoals hoogleraar Arjen Wals (Wageningen Universiteit) stelt:

“Duurzaamheid in het onderwijs betekent niet nog een boek op de toch al volle plank. Het zou juist een katalysator moeten zijn voor onderwijsinnovatie…”

Een groene school vraagt om een dynamische en toekomstgerichte aanpak. Daarom pleiten wij ervoor dat scholen werken met een duurzaamheidslicentie, vergelijkbaar met het ECO-schoolsysteem, met periodieke evaluaties.