De school in de wijk

Integratie van school in de wijk

Veel nieuwbouwscholen zijn tegenwoordig MFA’s (Multi functionele accommodaties), Brede scholen of IKC’s. Dat betekent dat er in zo’n gebouw naast onderwijs ook andere maatschappelijke instellingen of functies kunnen zijn ondergebracht, zoals bijvoorbeeld Buitenschoolse Opvang, bibliotheek, medisch centrum, sportaccommodatie.

Door deze clustering speelt de school een belangrijke rol in de wijk en is bij veel wijkbewoners bekend.

School en wijk: een sleutelrol in leefbaarheid

In de vakliteratuur over leefbaarheid wordt de school vaak genoemd als belangrijke factor. Uit onderzoeken in onder andere Amsterdam en Utrecht blijkt echter dat samenwerking tussen school en wijk niet altijd vanzelf leidt tot meer sociale cohesie.

Er zijn geslaagde projecten, maar ook minder succesvolle of zelfs mislukte initiatieven. Veel gemeenten werken samen met woningcorporaties en provinciale instanties aan projecten om de leefbaarheid te verbeteren.

Lees meer in: Werken aan een gezonde leefomgeving – Handreiking voor gemeenten (VNG).

Verder lezen:

Sleutelwoord: Met elkaar

“Het sleutelwoord voor een geslaagde buurtontwikkeling is ‘met elkaar’.

De huidige woonopgave vraagt om intensieve samenwerking van alle betrokken professionals zoals corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen, scholen, de gemeente en marktpartijen. Samenwerken gaat echter niet vanzelf en de praktijk is weerbarstig.

Dat vereist een zekere structuur en die kunnen wij aanbrengen. Vanuit onze kennis en ervaring met integrale gebiedsontwikkelingen kunnen wij helpen met het creëren van draagvlak in complexe stakeholdersituaties en bij het opzetten van succesvolle wijkgerichte coalities. Daarbij is alles gericht op gezonde en gelukkige bewoners.”

Wat bepaalt de leefbaarheid van een wijk?

Onderstaande Leefplekmeter laat de belangrijkste factoren zien die de leefbaarheid beïnvloeden:

14 factoren voor een prettige woon- en leeromgeving

  1. Bewegen
  2. Openbaar vervoer
  3. Verkeer en parkeren
  4. Straten en openbare ruimtes
  5. Natuur en groen
  6. Spelen en recreatie
  7. Voorzieningen
  8. Wonen
  9. Sociale contacten
  10. Identiteit
  11. Veiligheid
  12. Schoon en netjes
  13. Meedoen en meepraten
  14. Werk en werkgelegenheid

Deze Leefplekmeter is gebaseerd op de Schotse Place Standard Tool, ontwikkeld door NHS Health Scotland, Architecture & Design Scotland en The Scottish Government.

De school als brug tussen kinderen en de maatschappij

In vrijwel heel Nederland wordt de interactie tussen school en wijk als belangrijk gezien. De overheid, woningcorporaties en maatschappelijke instanties werken samen om de leefbaarheid in wijken te verbeteren.

De school speelt hierin een sleutelrol, want:

  • Het voorkomt dat scholen in een isolement raken
  • Leerlingen maken kennis met sociale en maatschappelijke activiteiten
  • Het vergroot het besef van natuur en duurzaamheid

Niet alleen de bovengenoemde instanties werken aan een betere leefbaarheid, maar ook organisaties als: RIVM, Planbureau voor de Leefomgeving, GGD/GGZ, Aedes, Atlas Leefomgeving en het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.

De overheid investeert 280 miljoen euro in leefbaarheidsprojecten via Gemeente.nu.

Groene school, Groen Onderwijs, Groene Buurt

De verbinding tussen school en wijk wordt steeds belangrijker, zeker in de context van duurzaamheid:

  • Schone en gezonde onderwijshuisvesting – Biobased, energieneutraal en met natuurlijke ventilatie. Dit zorgt voor een beter leerklimaat en meer biodiversiteit. (Zie WUR-factsheet: “Groen en leren”)
  • Groen onderwijs – Kinderen leren buiten, bewegen meer en ontwikkelen burgerschapsvaardigheden.
  • Groene buurt – De school, kinderen en buurtbewoners werken samen aan welzijn, veiligheid en sociale cohesie.

Samen maken we de wijk groener, gezonder en socialer!