Waarom de Binnenstebuitenschool?
Onderwijshuisvesting voldoet niet
Veel van de Nederlandse po- en vo onderwijshuisvesting voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen. Talloze rapporten van diverse onderwijsinstanties wijzen hierop.
Oorzaken
- De overheid komt niet met voldoende geld over de brug.
- De gemeente betaalt de oprichtingskosten van de school en het schoolbestuur neemt de exploitatie voor haar rekening neemt, hetgeen niet helpt om de beschikbare gelden efficiënt te gebruiken.
- Er is te weinig kennis over actuele scholenbouw in onderwijsland
Bepaalde gebreken die scholen thans vertonen worden door de overheid met adhoc -maatregelen aangepakt: verbetering ventilatie, frisse scholen, gezonde scholen, gezonde voeding, groene schoolpleinen.
Dit geschiedt middels een fors aantal subsidies, waaromheen weer een hoop voorwaarden, administratie, tijd, correspondentie en communicatie
Als de gelden voor deze subsidies, inclusief de kosten van de administratieve rompslomp VOORAAN zouden worden toegevoegd aan de bouwbudgetten dan ontstaan er meteen goede, flexibele en gezonde scholen. Dit is in lijn met Een school om (op) te bouwen.
Waarom geen geïntegreerde aanpak?
Het is niet zo dat er niets gebeurt.
De overheid heeft eindelijk het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting. Schoolbesturen kunnen deelnemen aan innovatieprogramma’s nieuwbouw of vernieuwbouw, waarbij de accenten duurzaamheid, circulariteit, modulair bouwen, energieneutraal, installatiearm een hoofdrol spelen.
De stad Amsterdam is middels het innovatieplatform scholenbouw al eerder gestart om modulair scholen bouwen met inbegrip van alle hierboven genoemde accenten tot stand te brengen.
Scholenbouw wordt langzaam maar zeker meegenomen in de transitie in de bouw die nodig is om klimaatdoelen te halen, sneller en efficiënter te bouwen met minder uitstoot. Ongetwijfeld komt in de programma’s van eisen de leerling voor, maar is er Echt aandacht voor Hoofd, hart, handen, zoals de titel luidt van het recente boek van Sibo Arbeek over scholenbouw?
Nog steeds lijkt het dat geld en de – terecht – wettelijke eisen de hoofdrol spelen in de bouwstrategie.
Een ander probleem waardoor gebrek aan een verstaanbare en duidelijke centrale regie ontbreekt is de veelheid van onderwijsorganisaties die hun meningen langs de officiële wegen verkondigen en waar samenhang ontbreekt vanwege de ‘specialismen’ van waaruit men spreekt.
Waarom niet echt een prioriteit gegeven aan de samenhang van de in het figuur aangegeven componenten?
3 hoofdcomponenten
Bij het de Binnenstebuitenschool spelen 3 hoofdcomponenten en hun wisselwerking een hoofdrol.
- Een biobased, circulair, groen schoolgebouw
- Groen Onderwijs (voorkeur voor WSA – Whole School Approach)
- School en wijk trekken samen op voor leefbaarheid.
In de Binnenstebuitenschool kunnen en zullen kinderen opgroeien in een gezonde, respectvolle omgeving.
In zo’n school, met leerkrachten die het gebouw en de omgeving weten te gebruiken in hun onderwijs, zullen onze leerlingen opbloeien en gaandeweg de natuur in al zijn hoedanigheden leren kennen en waarderen.
De Binnenstebuitenschool wil zeker niet afzetten tegen de ontwikkelingen die in onderwijshuisvesting gaande zijn. Zij vraagt om verdergaande verdieping in de noodzaak van biobased bouwen en de mogelijkheden die dat voor het onderwijs en de omgeving oplevert en niet op de laatste plaats voor de gezondheid en het welbevinden van de leerlingen en onderwijspersoneel.
Privé-onderwijs
De Binnenstebuitenschool verzet zich wel tegen de groei van het prive-onderwijs. Het is verklaarbaar dat deze ontwikkelingen plaatsvinden. Zij leiden echter tot het tegendeel van inclusiviteit en romen het reguliere onderwijs af o.a. door het onttrekken van goede leerkrachten uit de scholen.
Laten we de energie, vindingrijkheid en de middelen vooral inzetten voor het onderwijs aan iedereen. Het prive-onderwijs draagt bij aan een verdere tweedeling van de maatschappij.