Over Peter Eisenburger
Leraar Beeldende Vorming
Peter Eisenburger is van ‘huis uit’ leraar Beeldende vorming geweest op diverse onderwijsniveau’s: vo, pabo en scholen voor amateuristische kunstbeoefening.
Naast het lesgeven was en is architectuur een belangrijk interessegebied.
In zijn werkzame leven heeft hij in de vakanties – vooral in Frankrijk – veel landschappen, stadsgezichten, dorpspleinen, kastelen, kerken en landhuizen getekend en doet dat nog.
The Learning Exchange
Na zijn werkzame leven met 9 jaar VO-schoolleiderschap te hebben afgesloten is hij vanaf 2003 aan de slag gegaan als consultant voor een Engelse organisatie (de Specialist and Academies Trust (SSAT) in Londen. Als zodanig organiseerde hij studiereizen voor Engelse schoolleiders, docenten en UK-onderwijsorganisaties in Nederland, met als onderwerp scholenbouw. In 2010 werden door reorganisaties deze werkzaamheden beëindigd.
In 2011 ging hij met een door hem opgericht scholenbouwconsortium naar het Midden-Oosten met steun van de overheid (RVO) . Het consortium heette de The Learning Exchange (LEX).
We bezochten Riyad (Saoedi Arabië), Doha (Qatar) en Muscat (Oman). In dit laatste land is LEX betrokken geweest bij het ontwerp van de nieuwbouw van een basisschool op de Shell compound.
Het Midden-Oosten avontuur was een mooi, maar taai en moeizaam traject: een groot verschil tussen wat de ambities van de overheden zijn en de dagelijkse praktijk. Transparantie ontbreekt en niet alleen ten ene male. Eigenlijk en uiteindelijk bleek voor ons het cultuurverschil te groot. LEX werd in 2017 ontbonden.
In datzelfde jaar 2017 stond Peter weer voor de keuze wat nu?
Sustainable Development Goals (SDG’s)
I.v.m. het zich meer en meer opdringende besef dat onze natuur behoorlijk klappen aan het krijgen is, ging hij zich verdiepen in de vele aspecten van Duurzaamheid. De in 2015 door UNESCO geformuleerde Sustainable Development Goals (SDG’s) hebben hem daar enorm mee geholpen. De mondiale problematiek van transitie, duurzaamheid, beëindiging van de plundering van de natuur en de bronnen, de leefbaarheid, overbevolking, etc., etc, bleek actueel en ernstig genoeg om daarop te gaan focussen.
Als onderwijsman natuurlijk vanuit het onderwijs-perspectief. Uit de vele bezoeken aan basis- en vo-scholen wist hij dat aandacht voor duurzaamheid wat betreft gebouw, en/of wat onderwijsinhoud betreft, praktisch nihil was.
Samen met Anselien School (orthopedagoge en biofilic interieurontwerper) maakte hij het initiatief Groene-Morgen ( www.groene-morgen.nl) bekend door een website en door het organiseren van symposia. O.a. met medewerking van Duurzaam Gebouwd en Eromes-Marko.

Gelukkig is er ondertussen door o.a. Overheidsmaatregelen, Ecologische Organisaties, Wetenschappelijke Instituten, KennisCentra, Media, etc ., veel verbeterd op het gebied van ecologisch bewustzijn, klimaat, duurzaamheid, energiebesparing e.d.
Ook in het onderwijs is best veel aan de gang
Groene en blauwe schoolpleinen, Aandacht voor Gezond eten, Aandacht en maatregelen op het gebied van gezonde lucht, ventilatie en Frisse scholen.
Nieuwe en gerenoveerde scholen moeten aan steeds scherpere bouwkundige en gezondheidsnormen voldoen.
Maar, kijkend naar de onderwijsinhoudelijke consequenties t.a.v. het hele transitieproces, zie je daar te weinig van terug in de dagelijkse lessen.
Nog niet zolang geleden liet SDG Nederland in haar 2024 rapportage weten dat slechts 50% van de docenten en leerlingen (PO en VO) op de hoogte zijn van de SDG’s.
Dat is anno 2025, tien jaar na de Accoorden van Parijs en de publicaties van de SDG’s toch eigenlijk onverteerbaar! Een te weinig centraal geregisseerde Overheidsaanpak, (te?)veel respect voor de Vrijheid van onderwijs en actuele problemen als bijvoorbeeld docententekort, teveel administratieve druk voor onderwijsgevenden, lijken de oorzaak van deze te lage score.
De zojuist genoemde overheidsmaatregelen groene schoolpleinen, frisse scholen, gezonde scholen – deels voortkomend uit Green Deal-projecten tonen ook een niet onbelangrijke maar fragmentarische aanpak aan. Eigenlijk zijn en waren het meer noodmaatregelen dan structurele maatregelen.
Dit alles leidde tot het bedenken van een totaal aanpak voor
- circulaire, biobased onderwijshuisvesting-onderwijs,
- aandacht en kennis van duurzaamheid integreren in het onderwijsaanbod,
- het structureel betrekken van de omgeving bij de schoolgemeenschap in de wijk
Deze aanpak is samengevat in de naam de Binnenstebuitenschool en wordt in deze website verder uitgewerkt.
Inzichten zijn tot stand gekomen door onder andere:
- Gesprekken met schoolleiders en schoolbestuurders, onderwijsorganisaties, gemeente-functionarissen,
- Het organiseren van symposia over circulaire scholenbouw.
- Bezoeken symposia en studiedagen op het gebied van duurzame, biofilic scholenbouw,
- Het deelnemen aan en afronden van de opleiding Ambassadeur Leefbare Stad,
- Deskresearch
Om mijn motivatie nog een keer uit te spreken:
Onze jeugd ‘moet’ integraal en op adequate wijze worden geïnformeerd over alle aspecten van de transitie.
Onze jeugd kan en zal mede daardoor betrokken worden bij meehelpen aan de oplossingen die nodig zijn om een leefbare samenleving te arrangeren voor nu, maar zeker voor de toekomst.Het onthouden van deze kennis aan de kinderen van nu vind ik op zijn zachts gezegd nalatig, maar, scherp geformuleerd, misdadig!
Peter Eisenburger